Siirry pääsisältöön

Liian kiltti.

Heips rakkaat blogini seuraajat!

Ajattelin seuraavaksi jakaa teille aihetta kilttinä olemisesta. Mitä on normaali entä liiallinen kiltteys? Törmäsin tähän aiheeseen viestitellessäni pikku serkkuni kanssa. Myös narsisti osaa valita uhrinsa kiltteyden perusteella.

Lähdetäänpä ihan alusta. En muista olenko tästä aiheesta koskaan blogissa puhunutkaan. Kaikki alkoi siitä, kun tulin kuudennella luokalla koulukiusatuksi. Olimme vanhempieni ja sisarusteni kanssa muuttaneet taas uudelle paikkakunnalle. Vanhalta paikkakunnalta minulla jäi muutama kaveri kenen kanssa pitää yhteyttä. Yksi henkilö alkoi minua kiusaamaan uutena oppilaana uuteen kouluun tullessani. Ihmettelin, kun en ollut kenellekään tehnyt mitään hän irvisteli ja huuteli minulle koulussa
.
Yläasteelle mentyäni en ollut enää vanhojen luokkalaisten kanssa samalla luokalla. Meidän kaikki luokat sekoitettiin kunnolla. Minulla ei yläaste ikäisenäkään ollut, kuin muutama hyvä ystävä. Kiusaaminen jatkui yläkoulussakin. Se joka minua kiusasi, jatkoi kiusaamista yläkoulussa. Kiusaaminen oli henkistä. Monesti ajattelen, että fyysinen kiusaaminen on pahempi. Henkinen kiusaaminen jättää vielä pahemmat jäljet. Yläasteella sainkin lempinimekseni huora, pizzafce ja jorma. Jorma oli varsinkin ikävä haukkuma nimi. Sillä se kertoi siitä, että olin kuulemma miehen sukupuolielimien perään. Jos näin suoraan tästä kirjoitan. Vaikka asiahan ei siis pitänyt paikkaansa. Ja kyllähän noita lempiminiä riitti, vaikka muille jakaa ja selitykset voi olla mitä tahansa.

Tosiaan minua kiusattiin ysiluokan syksyyn asti. Olin myös sen verran nuori, kun aloitin ensimmäisen vakavamman seurustelu suhteen. Sitä ei ehkä kestänyt kuin kuukauden verran. Olin myös sitä tyyppiä, että en voinut sitoutua pitkäksi aikaa keneenkään. Ja eihän tuon ikäisenä vielä tarvitsekaan. Ihastuin myös helposti eri henkilöihin. Ehkä tuollakin tarpeella jotenkin yritin kuitata isän rakkautta tai en tiedä.

Muistan, kun ensimmäisessä avioliitossani miellytin ihmisiä olemalla heille sellainen, kuin kelpasin. Miehelleni, ex anopilleni, ystäville ja kavereille. Ehkä nyt ymmärrän paremmin väsymystäni. Olen joutunut suorittamaan elämääni olemalla sellainen mikä en oikeasti ole. Eli liian kiltti. Jos en ollut liian kiltti en kelvannut omana itsenäni. Olin huono ihminen. Ainut kenelle kelpasin niin Jumalalle, jos edes sillekään.

Muistan, kun menin nykyiseen seurakuntaani, miellytin ihmisiä olemalla jotakin mitä en edes ole. Minulla oli ihan hirveä kriisi itseni kanssa. Kuinka olla kaunis tai hyvännäköinen tai sellainen, että kelpaan jollekin?

Muistan, kun isänikin jossain vaiheessa elämääni puhui ihmisille minusta ja sanoi heille, ”kun Johanna on niin kiltti”.  Minua todella suututtaa tuo lausahdus. Minulla nousee raivo sisimmästäni.
Kiltteyden vuoksi olen myös monta kertaa tullut hyväksikäytetyksi erilaisissa ihmissuhteissa. Eräs nuori Herra, jos näin voi sanoa käytti tilannetta hyväkseen, että ihastuin häneen rippikoulu ikäisenä.

Kaikki tämä? Onko minun todella nieltävä kaikki tämä? Olen 28 vuotias ja kokenut elämässäni jo erittäin paljon. Tämän kaiken kokemana saan olla vahva oma itseni. En jaksa esittää enää enkä jaksa esittämällä kerjätä ihmisten huomiota.

Tiedän, kun katson peiliin, että siellä olen minä, Johanna ainutlaatuinen ja kaunis. Vaikka on myönnettävä, että aina ei ole helppo hyväksyä olevansa kaunis.
Ehkä yksi uudenvuoden lupauksistani voisi olla se, että en anna kenenkään määrätä minua ja elämääni. En hyväksy sitä, että joku astuu yli rajojen.


Kaiken tämän kokemani jälkeen. Ehkä joku päivä saan olla kokonainen oma itseni. Vielä matkalla tässä vaiheessa, mutta täysillä eteenpäin. 

Toivottavasti sain jollekin olla avuksi tämänkin tekstin suhteen. 

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Huono seura hyvät tavat turmelee.

 Heips rakkaat lukijat ja tukijat! Ihanaa taas jakaa teille jotakin suoraan sydämestä. Ajattelin teille kirjoittaa siitä, kuinka olen omassa elämässäni kokenut sen, että todellakin seura tekee kaltaisekseen. Viimeksi kirjoitin teille jonkin verran entisestä avioliitostani, joka päättyi lopulta eroon. Toki jokaisella ihmisellä on asiasta omat näkemykset ja monesti kuullaan se toisen ihmisen versio, toinen jää kuulematta ja sillä perusteella tulkitaan, millainen toinen ihminen on. Olen aikaisemmin kirjoittanut siitä, kuinka usko on osa minua ja minun sekä lasteni elämää. Olin noin kymmenenvuotias tullessani uskoon ja minut kasvatettiin ikään kuin pumpulissa. Vanhempani kielsivät minulta lähes kaiken, sanomalla, että ei uskovaiset ihmiset tee niin. Muistan monesti, kun en uskaltanut sanoa kavereille, että en pääse johonkin, kun vanhempani eivät anna lupaa. Toisaalta olen siitä kiitollinen, että he varjelivat minua viimeiseen asti kaikelta pahalta, kunnes jossain vaiheessa tein kaikk

Kesäkuun kuulumiset.

Heips rakkaat lukijat ja tukijat! Pitkästä aikaa kirjoittelen blogia ja saan syventyä kirjoitusten pariin. Olen tässä monet kerrat miettinyt, että nyt kesällä somettaminen on muutenkin jäänyt vähemmälle. On ollut niin paljon mukavaa tekemistä, että ei ole somessa ja puhelimella ehtinyt roikkua niin paljoa. Kesäkuu alkaa olla lopuillaan ja kohta on enää kuukausi lomaa jäljellä. Ehkä kuitenkin puoltoista kuukautta, mutta niin se aika vaan kiitää ja menee nopeasti, kun on kivaa tekemistä. Tosiaan sain olla tuossa miesystäväni kanssa kaksin toukokuun viimeisen viikon sekä kesäkuun ensimmäisen viikon. Vierailimme lapsuuden maisemissa ja aika meni todella nopeasti. Kesäkuun toisella viikolla lapset tulivat takaisin kotiin. Ehdimme olla kotona muutaman päivän ennen varsinaista loma reissua, jonne lähdimme koko porukalla kaikki yhdessä. Lapset pääsivät maaseudulle ja lapsuuden maisemiini viettämään aikaa. Uimme, söimme, leivoimme, kyläilimme ja shoppailimme. Teki todella hyvää lapsille o

Nallekarkit ei koskaan mee tasan.

Heips rakkaat lukijat ja tukijat <3 Viimeisiä päiviä viedään tällä viikolla. Viikko on mennyt nopeasti. Huomenna on jo perjantai ja sehän tarkoittaa tikkien poistoa. Jipii! Viikonloppu alkaa ja sunnuntaina saan omat lapset kotiin <3 Ikävä jo heitä. Tämä päivä ei ole ollut viikon paras päivä. Siitä myöhemmin lisää. Aamulla herätessäni olin pirteä. Nukuin viime yön pitkästä aikaa hyvin. Sekin vaikuttaa siihen, että ei ole päivisin niin väsynyt. Minulla piti tänään olla psykiatrisen sairaanhoitajan tapaaminen. Peruin sen kuitenkin, sillä en voi vielä istua ja sain jutella mieltä painavista asioista sielunhoitoterapeutin kanssa. Aion kuitenkin huomenna varailla uutta aikaa hoitajan tapaamiselle. Maanantaina pääsenkin taas pitkästä aikaa ryhmään, jossa käyn. Pari kertaa jäänyt väliin leikkauksen vuoksi. Tänään todellakin minulla ei ollut onnenpäivä. Vetoketju meni takista rikki ja sitä ei voi korjata. Lähdimme miehen kanssa Helsinkiin pyydystämään uutta takkia. Tuloksett