Siirry pääsisältöön

Maanantai.

Heips rakkaat lukijat ja tukijat!

On ollut ihana saada palautetta ihmisiltä blogistani. Niin kiitollinen mieli siitä, että voin olla monelle avuksi tämän blogin kautta. On ihana kuulla hyvää palautetta ja myös sitäkin palautetta, että missä voisi vielä kehittyä. Olin miettinyt tälle keväälle kansanopiston kirjoitus kurssia. En sinne kuitenkaan ilmoittautunut. Olen yrittänyt rajata menojani paljonkin. Sen vuoksi, kun julkiset paikat ahdistaa ja pakko olla kalenterissa aikaa itselle ja lepäämiselle sekä arjen pyörittämiseen perheen kanssa.

Tänään olikin syntymäpäivä. Tätä päivää en niin kovin odottanut, sillä ei tunnu juhlalta, kun en vielä juhli syntymäpäiviäni. Viikonloppua odotellessa. Tytöt täältä tullaan ja lähtö laskenta on alkanut.

Tänään minulla alkoi myös m-ryhmä. Ryhmä on pitkäaikaisesti masennusta sairastaville. Menin ryhmään avoimin mielin ja ihan hyvin fiiliksin, vaikka tiesin, että kärsin ahdistuksesta julkisilla paikoilla. Tapasin ryhmässä yhden vanhan tuttavan. Hänen kanssa oli kiva jutella tauolla ja vaihtaa numeroita. Uskon, että juuri siksi minut lähetettiin tuonne ryhmään, että tapaan tuon ihmisen. Mietin vielä sitä, että aionko jatkaa ryhmässä. Ryhmä tilanne oli erittäin ahdistava kokemus minulle.

Mennessäni luokkaan olin vielä ainut. Istuin pöydän ääreen ja sain vapaasti valita paikkani mihin istun. Hetken päästä luokka tilaan alkoi tulla enemmän ihmisiä, kun viereeni istui ihminen, menin ihan ahdistuksen valtaan ja lukkoon. Olisin halunnut juosta luokasta pois, mutta oloni oli sellainen, etten kyennyt tekemään sitä. Päässä raksutti ja kehoni meni lukkoon. Kaikkein pahinta oli se, kun kävimme tutustumiskierrosta läpi ja siinä joutui esittelemään itsensä ja kertomaan miksi ryhmään on tullut.

Asiat joita ryhmässä käytiin läpi, vaikuttivat osittain tutuilta. Osittain tuli uuttakin asiaa. Olen ajatellut, että sairastan masennusta. Tänään tajusin sen, että sairastan pitkäaikaista masennusta. Se asia tuli uutena. Se myös tuli uutena, kun ensimmäisen kerran sairastut masennukseen niin sen jälkeen, jos sairastut uudelleen, masennus tulee pahempana. En yhtään ihmettele, että tällä hetkellä olen sairastunut niin pahasti. Olen todellakin siinä pisteessä, että voisin sanoa, olen täysin uupunut.
Nyt on tuntunut siltä, että tunnelin päässä näkyy edes vähän valoa. Jokin aika sitten ei vielä näkynyt toivoa ja valoa ollenkaan. Olin niin pohjalla ja lääkitykseni kanssa oli haasteita. Nyt, kun lääkitys on saatu kuntoon alkaa jo vähän paremmin helpottamaan.

Uskon myös siihen, että minun on käytävä tämä pitkä ja kivinen tie. Sillä ilman tätä tietä en osaisi laittaa itselleni rajoja, en osaisi rajata menemisiäni. Aikaisemmin minun kalenteri oli täpö täynnä kaikenlaista menoa. On kuitenkin mietittävä omat voima varansa ja sen mitä oikeasti jaksaa. Olen todella paljon joutunut vähentämään sellaisia menoja jotka eivät ole pakollisia. Käyn vaan pakolliset menot tällä hetkellä ja nään jonkun verran ystäviä. En jaksa sitä, että kalenteri on joka päivä täynnä ohjelmaa. On pakko pitää lepo päiviäkin.

Viimeksi puhuin liikunnan ilosta. Olen sen löytänyt ja todella olen kiitollinen edelleen pikku serkulleni, että hän myös jaksaa kannustaa ja tsempata minua. Olen myös tämän prosessin aikana oppinut hyväksymään enemmän itseäni ja ulkonäköäni. En ole mikään missi ehdokas eikä minun tarvitsekaan. Tiedän sen, että olen ylipainoinen ja se vaatii todella paljon minulta, että edes pystyn tunnustamaan sen asian. Todella aion tehdä töitä senkin eteen. Siksi olen ottanut liikunnan päivittäiseksi tavoitteeksi. Jos joku päivä jää välistä niin ei tunnu pahalta enkä rankaise siitä itseäni. Tiedän sen, että minulla lihavuus näkyy mahassani. Minun on tällä hetkellä hyväksyttävä se ja kannettava mahani ja itseni sellaisena, kuin se on. Me naiset emme koskaan ole tyytyväisiä ulkonäköömme. Oikeasti on paljon tärkeimpiä asioita. Minun oma hyvinvointini menee sen edelle miltä näytän.

Yksi ystäväni hän on erittäin kaunis. Hän on todella ulkonäöltään ihailuttavan kaunis. Todella iloitsen hänestä ihmisenä. En tietenkään tuijota hänen ulkonäköään pelkästään. Todella ihmettelin, kun keskustelin hänen kanssa, niin hän väheksyi omaa ulkonäköänsä. Rohkaisin häntä kauniilla sanoilla ja sanoin hänelle mitä hänestä ajattelen. Joskus muistan, kun vihasin itseäni ja omaa ulkonäköäni niin minulle tuli yksi ihminen sanomaan: ”mieti jos naamallesi lentäisi happoa, tai olisit kolarissa niin miltä näyttäisit sen jälkeen”. Mietin tuota paljonkin ja olen tullut siihen tulokseen, että todellakin saan olla kiitollinen siitä, että minä olen juuri sellainen, kuin olen.


Tästä tulikin pitkä teksti. Kirjoitin sen, mitä juuri minun pitikin tänään kirjoittaa. On ihana rohkaista teitä rakkaat lukijat ja tukijat. Ihanaa viikkoa teille jokaiselle! Ollaan naiset kiitollisia siitä, mitä me olemme. 

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Huono seura hyvät tavat turmelee.

 Heips rakkaat lukijat ja tukijat! Ihanaa taas jakaa teille jotakin suoraan sydämestä. Ajattelin teille kirjoittaa siitä, kuinka olen omassa elämässäni kokenut sen, että todellakin seura tekee kaltaisekseen. Viimeksi kirjoitin teille jonkin verran entisestä avioliitostani, joka päättyi lopulta eroon. Toki jokaisella ihmisellä on asiasta omat näkemykset ja monesti kuullaan se toisen ihmisen versio, toinen jää kuulematta ja sillä perusteella tulkitaan, millainen toinen ihminen on. Olen aikaisemmin kirjoittanut siitä, kuinka usko on osa minua ja minun sekä lasteni elämää. Olin noin kymmenenvuotias tullessani uskoon ja minut kasvatettiin ikään kuin pumpulissa. Vanhempani kielsivät minulta lähes kaiken, sanomalla, että ei uskovaiset ihmiset tee niin. Muistan monesti, kun en uskaltanut sanoa kavereille, että en pääse johonkin, kun vanhempani eivät anna lupaa. Toisaalta olen siitä kiitollinen, että he varjelivat minua viimeiseen asti kaikelta pahalta, kunnes jossain vaiheessa tein kaikk

Kesäkuun kuulumiset.

Heips rakkaat lukijat ja tukijat! Pitkästä aikaa kirjoittelen blogia ja saan syventyä kirjoitusten pariin. Olen tässä monet kerrat miettinyt, että nyt kesällä somettaminen on muutenkin jäänyt vähemmälle. On ollut niin paljon mukavaa tekemistä, että ei ole somessa ja puhelimella ehtinyt roikkua niin paljoa. Kesäkuu alkaa olla lopuillaan ja kohta on enää kuukausi lomaa jäljellä. Ehkä kuitenkin puoltoista kuukautta, mutta niin se aika vaan kiitää ja menee nopeasti, kun on kivaa tekemistä. Tosiaan sain olla tuossa miesystäväni kanssa kaksin toukokuun viimeisen viikon sekä kesäkuun ensimmäisen viikon. Vierailimme lapsuuden maisemissa ja aika meni todella nopeasti. Kesäkuun toisella viikolla lapset tulivat takaisin kotiin. Ehdimme olla kotona muutaman päivän ennen varsinaista loma reissua, jonne lähdimme koko porukalla kaikki yhdessä. Lapset pääsivät maaseudulle ja lapsuuden maisemiini viettämään aikaa. Uimme, söimme, leivoimme, kyläilimme ja shoppailimme. Teki todella hyvää lapsille o

Nallekarkit ei koskaan mee tasan.

Heips rakkaat lukijat ja tukijat <3 Viimeisiä päiviä viedään tällä viikolla. Viikko on mennyt nopeasti. Huomenna on jo perjantai ja sehän tarkoittaa tikkien poistoa. Jipii! Viikonloppu alkaa ja sunnuntaina saan omat lapset kotiin <3 Ikävä jo heitä. Tämä päivä ei ole ollut viikon paras päivä. Siitä myöhemmin lisää. Aamulla herätessäni olin pirteä. Nukuin viime yön pitkästä aikaa hyvin. Sekin vaikuttaa siihen, että ei ole päivisin niin väsynyt. Minulla piti tänään olla psykiatrisen sairaanhoitajan tapaaminen. Peruin sen kuitenkin, sillä en voi vielä istua ja sain jutella mieltä painavista asioista sielunhoitoterapeutin kanssa. Aion kuitenkin huomenna varailla uutta aikaa hoitajan tapaamiselle. Maanantaina pääsenkin taas pitkästä aikaa ryhmään, jossa käyn. Pari kertaa jäänyt väliin leikkauksen vuoksi. Tänään todellakin minulla ei ollut onnenpäivä. Vetoketju meni takista rikki ja sitä ei voi korjata. Lähdimme miehen kanssa Helsinkiin pyydystämään uutta takkia. Tuloksett